15 jan 2017

15 januari 2017 - Swanson, Nieuw-Zeeland

Zo naar lange tijd eindelijk weer een reisverslag.

2 jan. zijn we met air new Zealand naar Christchurch gevlogen voor een 2 weekse rondreis op het Zuid eiland. huur auto opgehaald, het is een Ford Kuga waar we veel geluk mee hebben daar we in eerste instantie een andere hadden geboekt, maar deze update is prima.  2 dagen in Christchurch en daarna in elke plaats 1 overnaching in motel/hotel. Christchurch-Timaru-Oamaru-Omaram-Haast-Fox glacier-Greymouth-Brightwater(had Murchison moeten zijn)-Nelson-Wellington. In Christchurch rond gelopen, daar zie je nog veel schade en bouwputten als erfenis van de aardbeving in 2011. ook een hoop kunst en muurschilderingen. dag 2 gaan we naar Akaroa om de dolfijnen te zien, helaas is het een regenachtige dag en bij aankomst vaart er maar 1 boot en die is volgeboekt. dus de toeristische route terug naar christchurch. de reis gaat verder naar Timaru waar we een wandeling maken in Caroline Bay, hier is een 2 weken durend festival met een kermis en openlucht optredens van diverse New Zealandse artiesten. Donderdag gaat de reis door naar Oamaru waar we via een omweg naar toe rijden. Onderweg rijden we door een mooie vallei en maken we een stop bij de maori muurschilderingen.We hopen in de avond de pingquins te zien maar zien er uiteindelijk 3 op afstand, daarintegen spotten we wel zeehonden. Dan weer verder naar Omarama waar we bij lake Tekaperi kijken en een berg opgaan naar een waanzinig uitzicht op mount Cook en omgeving. Bij de diverse stops onderweg zien we hoe ongeloofelijk blauw het water is. Zaterdag een lange rit naar haast waar we onderweg een stop maken in Wanaka waar we Puzzlingworld bezoeken. Dit is een ilusie museum en met je hersenen in de war kom je weer naar buiten. Erg leuk museum waar we een hoop plezier beleven en lekker onze benen kunnen strekken.We stoppen ook bij de bluepools en de fanntail fall. je leest het al in de naam  erg blauw water wat mooie foto,s oplevert. Na overnachting vertrekken we via de langste (170 meter) one lane bridge die New Zealand kent richting Fox Glacier. We bezoeken hier de gletsjer waar we een lange wandeling maken. De glestjer is in de lop der jaren ongeloofelijk gekrompen, waardoor als je door het eerder gebied loop je heel klein voelt.Maandag is een regenachtige dag als we richting greymouth vertrekken, bij de stop in Hokitika komen we er achter dat ik de jassen ben vergeten en we moeten dus 300 km extra maken om heen en weer te rijden. Dus onderweg niet veel stops om dingen te bekijken. Gelukkig is het ook de slechtste dag tot nu toe. Dinsdag de dag met frisse moed gestart we hebben wat in te halen en rijden eerst naa de pancak rocks en daar namen lopen we rond in Shantitown, een oud goudzoekersdorp wat nu een soort pretpark is. Christa heeft goud gedolven en is wat goudkorrels rijker. Tegen dat we in murchison ons motel gaan zoeken maken we nog een stop bij de swingbridge. de langste loopbrug, daar maken we een wandeling en terwijl christa en ik de loopbrug terug nemen gaat kees hangend aan een kabel een stuk sneller terug. We arriveren over zessen bij ons htoel waar we te horen krijgen dat we geen reservering bij hun hebben en ze hebben ook geen kamer voor ons. De man verteld ons ook dat alles in de buurt vol zit en dus weinig kans maken.Ik bel nog naar het hotel in Nelson waar we de dag daarna slapen of we een dag eerder terecht kunnen maar ze zitten ook vol. We besluiten toch richting nelson te rijden en bij elk motel op de route te vragen of ze plek hebben.Nu kom je niet veel meer tegen en het wordt later, maar bij de tweede poging ron 8 uur hebben we geluk. iemand heeft gecanceld en ze heeft een familiekamer voor ons. Wat een geluk en wat blijkt het is een compleet huis met 3 slaapkamers, douche met ligbad, apart toilet, grote woonkamer met open keuken en bar. Zo zie je maar weer elk nadeel heeft zijn voordeel want we waren nog goedkoper uit ook. Nu we dicht bij nelson zitten moeten we onze plannen voor de volgende dag wat bijstellen. We besluiten langs de kust richting Abel tasmanpark, het is heerlijk weer en we stoppen een paar maal langs het strand. In de middag naar Nelson waar we eerst een duik in zee nemen.het is onze laatste dag waar we echt nog wat kunnen ondernemen. Donderdag vroeg op want we moeten de auto voor 10:30 uur in picton inleveren waar naar we om 14:15 de boot nemen om de oversteek naar wellington te maken. We nemen met een beetje weemoed afscheid van de auto, het was een geweldige auto die ons 2600 km gebracht heeft waar we wilde. Gelijk maar inchecken voor de boot en hopelijk kunnen we daar de koffers laten staan om Picton nog in te wandelen, we moeten 4 uur overbruggen en er saat een harde wind met af en toe een bui.Ik vraag met inchecken of we een boot eerder kunnen nemen en wat blijkt dat kan, dus dat komt mooi uit. het geeft ons de kans om in Wellington nog wat te wandelen en daar is het hopelijk wat beter weer. De overtocht gaat goed en einde van de middag zijn we ins on hotel.De wind is hier helaas nog erger maar we gaan toch op pad en we dineren in de haven. Op tijd naar ben want wederom moeten we vroeg willen we de trein niet missen. Vrijdag 13 jan om 08:00 uur start de laatste kilometers van onze 2 weekse reis. We rijden met de trein naar Auckland waar we rond 19:00 uur zullen aankomen. het is een mooie tocht waar we ook nog een stuk van New zealand zien waar we nog niet geweest zijn. Al met al een heerlijk avontuur gehad maar ook weer lekker om bij kees en mary te zijn. Zaterdag dus even een rustdag om van alles bij te komen, het is heerlijk weer en we genieten van de zon en de BBQ. Zondag een daagje Auckland waar we shoppen en Kees van de Skytower springt. nu nog heerlijk de laatste dagen genieten van de omgeving rondom Auckland.

1. Truus en Theo:
    15 januari 2017
    Geweldig, als wij volgend jaar gaan willen we ook naar het zuidereiland. Veel plezier nog daar