dinsdag 27 december

27 december 2016 - Swanson, Nieuw-Zeeland

Vrijdag 23 december

Vandaag reizen we door naar Dargaville waar de overnachten. We volgen de twin coastroute, maar nu langs de westcoast. Onderweg moeten we dus de veerpont nemen van Kohukohu naar Rawene. Het is ook dit keer weer mooi rijden door de natuur. In omapere gebruiken we de lunch bij een takeway langs de weg met uitzicht op een baai. Wat een slecht leven hebben we toch :) De reis gaat verder, en we rijden zo'n 28 km door het Waipoua park waar we halverwege een stop maken bij de grootste Kauiri tree, Tane Mahuta ( Maori voor Heer van het Woud)..Deze boom is 1641 meter hoog tot aan de kruin, de kruin zelf is 1021 meter hoog de stam heeft een doorsnede van 522 meter.De heer van het Woud is naar schatting 2000 jaar oud. Kaurihout is een van de beste houtsoorten ter wereld. De ernorme stammen verschaften lange, brede balken van onberispelijke kwaliteit. Het hout werd voor verschillende doeleinden gebruikt: Scheepsbouw, meubels, bruggen etc. Sommige bomen bezaten een gevlekte nerfstructuut ddie zeer gewaardeerd werd vanwege haar grote schoonheid. Ook werd de Kaurigom voor vele doeleinden gebruikt. Kaurigom is een hars dat uit de boom sijpelt. Het is een indrukwekkend gezicht en je voelt je heel klein als je bij De Heer van het Woud op bezoek gaat. Tegen het einde van de middag arriveren we in Dargaville waar we de nacht door brengen in een slaapcabine.S'avonds no even naar de zee en boodschappen doen. We koken zelf dit keer in de gezamelijke keuken op het park.

Zaterdag gaat de reis door richting Auckland waar we tot 2 januari bij Kees en mary zullen verblijven. We maken onderweg een stop in Matakohe bij het Kaurimuseum. Hier snuiven we wat Kauri geschiedenis op en dalen door de zalen waar het verleden herleeft. Inmense planken als voorbeeld hoe groot de bomen waren en hoe deze met primitieve gereedschappen werden geveld. De reis gaat weer verder waar we nog 1 stop maken in Kaiwake bij de Dutch winkel.Hier kopen we voor de feestdagen beschuit, hagelslag, vlokken en vruchtenhagel. In de namiddag arriveren in Swanson.

Zondag eerste kerstdag. We genieten met zijn 6en van een kerstbrunch. De twee keezen Christe, roderick en ik gaan lekker even uitwaaien bij Bethells beach. Hier is het strand zwart door de metaaldeeltjes die erin zitten. bij een zonnige dag kan je er niet met je bloten voeten oplopen want het zand is gloeiend heet hierdoor. Terug bereiden we het tafels voor het diner voor. We gourmetten met 14 personen. Het is een gezellig diner en avond.

Maandag is hier Boxingday wat inhoud dat er uitverkoop is in de winkels. De 2 keezen en Roderick gaan een poging wagen in de drukte en de meides blijven lekker thuis ons gemak houden. In de middag neemt roderick ons mee voor een wandeling bij de dam en een uitzichtpunt. Dit is niet verlopen maar wel intensief door heen te dalen en terug te klimmen.Het uitzichtpunt bied een mooi gezicht over Auckland.

Dinsdag de kerst is weer voorbij en we gaan met zijn alle ( zonder Roderick die gaat golfen) naar een shoppingmall, we rijden heen over de bridge naar Auckland.Vanavond eten we voor het eerst in dagen gewoon weer een prakkie, lekker :)

1. Nel:
    31 december 2016
    heerlijk slecht leven hebben jullie daar toch